Урок 19
Розділ ІІІ. Людина в
соціокультурному просторі.
Тема: Соціокультурна
багатоманітність.
Вітаю вас, дорогі
друзі.
І. Опрацюйте матеріал,
законспектуйте основне.
Що таке суспільство та як воно виражає себе через
культуру.
Суспільство та
соціальна взаємодія
Наше життя проходить у взаємодії з
різними людьми.
Це члени сім’ї, родини, друзі, з якими
нас об’єднують спільні місце навчання чи відпочинку. Із нашими сусідами по
вулиці чи висотному будинку нас об’єднує спільне місце проживання. Усіх
громадян України об’єднують наші державні символи, єдина територія, українська
мова тощо
Із мешканцями багатьох країн
Європи та світу у нас є багато спільних цінностей, проблем та викликів, які ми
мусимо разом вирішувати.
Отже, люди із нашого ближчого чи
дальшого оточення складають певну спільноту, яку ми часто називаємо просто
суспільством.
Отже, Суспільство —
це відносно стійка система соціальних зв’язків і відносин, що склалися між
людьми у процесі історичного розвитку, їхньої спільної життєдіяльності,
спрямованої на відтворення умов для існування та задоволення життєвих потреб.
Існування людини поза
суспільством, а суспільства без людей є неможливе. З огляду на це, кожен з нас
є «продуктом» певного суспільства, і одночасно його «творцем».
Часто термін
«суспільство» замінюють запозиченим із латинської мови словом «соціум»,
яке має аналогічне значення.
Термін «суспільство»
є багатогранним і має низку значень та характеристик.
Найбільш
характерними ознаками суспільства є:
·
спільна територія, на якій проживають та
взаємодіють члени
суспільства;
·
спільна мова, рівень культурного
розвитку, система норм і цінностей, які лежать в основі взаємозв’язків між
людьми;
·
здатність відтворювати та підтримувати
міцні внутрішні зв’язки;
·
сталість існування протягом тривалого
часу.
У своєму повсякденному житті члени
суспільства перебувають у постійній взаємодії: наприклад, ми спілкуємося з
друзями чи вчителями, здійснюємо покупки, навчаємося у школі, відвідуємо
громадські місця.
Таким чином, у процесі соціальної
взаємодії формуються соціальні відносини. І ми можемо розрізняти декілька їхніх
видів:
·
за обсягом владних повноважень:
горизонтальні та вертикальні;
·
за ступенем регламентування: формальні
(офіційно оформлені) та неформальні;
·
за способом спілкування індивідів:
опосередковані або безпосередні, тощо;
·
за характером впливу соціальні відносини
можуть бути горизонтальними (наприклад, це взаємодія між учнями класу) та
вертикальними (між вчителем та учнями того ж класу);
·
за ступенем регламентування: соціальні
відносини можуть мати формальний характер (усі ми офіційно оформлені у шкільній
документації як учні знову ж певного класу) та неформальний, коли ми,
наприклад, разом з друзями ідемо у театр чи просто відпочиваємо;
·
за способом спілкування індивідів:
соціальні відносини є опосередкованими або безпосередніми. І це добре видно на
прикладі нашого онлайн курсу, коли ми ведемо опосередковану комунікацію. У тих
ситуаціях, коли ви зустрічаєтеся разом в одному класі чи на вулиці, то наше
спілкування стає вже безпосереднім.
Увесь спектр соціальних відносин формує
систему поведінки індивідів, які визначаються певними нормами співіснування
(наприклад, правила етикету, закони і т. д.).
Феномен культури
Отже, ми з’ясували з вами, що таке
суспільство. Усі члени суспільства належать до однієї чи декількох культур і ми
зараз спробуємо осягнути, який вплив на життя суспільства становить його
культура.
Є дуже багато
різних визначень терміну культура, а ми термін культура розглянемо як Культура —
це сукупність матеріальних і духовних цінностей, людських знань і норм
поведінки, які ми переймаємо у наших попередників, а згодом передаємо наступним
поколінням.
Вам мабуть відомо, що таке айсберг
та його головна особливість, так званий «ефект айсбергу», коли його більша
прихована частина знаходиться нижче лінії води.
Використовуючи метод «Ефекту айсберга»,
спробуймо проаналізувати сутність культури, на прикладі нашого українського
суспільства.
Здебільшого, коли ми говоримо про
культуру того чи іншого народу, то передусім беремо до уваги такі відомі усім
аспекти, як: народні пісні, музика, танці, ігри, обряди, їжа, одяг, свята,
вірування, традиції, ремесла тощо.
Розмістимо їх у верхній частині
айсберга. Малюнок верхня частина айсберга з переліченими вище елементами пісні,
музика, танці, ігри, обряди, їжа, одяг, свята, вірування, традиції, ремесла
тощо. Елемент із книжки із лише верхньою частиною айсберга.
Утім, існують також й інші рівні
культури того чи іншого суспільства, що визначають його сутність та особливості
посеред інших культур. Вони, на перший погляд не завжди є показними, яскравими
і ми часто просто не звертаємо на них уваги. Тому розмістимо їх у нижній
частині нашого айсберга.
Наприклад, на
філософському рівні це може бути характер раціонального чи емоційного
сприйняття дійсності.
Суспільні Концепції минулого та
майбутнього або іншими словами, наскільки історія є вчителькою нашого життя. Це
є теж частина культури того чи іншого суспільства.
Показниками характеру прояву культури
певної спільноти суспільства є також:
·
вираження та практичне втілення
цінностей свободи, добра та справедливості
·
Культура спілкування
·
Ставлення до людей з інвалідністю, осіб
протилежної статі, до людей похилого віку, чи молодших за себе
І навіть на побутовому
рівні кожен і кожна з нас, кожного дня стверджує чи навпаки руйнує
загальну суспільну культуру. Навіть, через такі банальні на перший погляд речі,
як дотримання особистої гігієни, турбота про власне
здоров’я; дбайливе ставлення до природи, ставлення до тварин, ощадливість та господарність
тощо.
Отже, культура – це життєва сила будь-якого суспільства, яка концентрує соціальний досвід багатьох поколінь і реально підвищує якість
нашого життя,
Носіями й
водночас творцями як нашої української, і будь-якої іншої культури є не лише відомі політики, творчі актори чи талановиті художники, але й кожен і кожна
з нас у ході свого життя у спільноті українського суспільства.
Таким чином - Культура має
значення!
Має значення для нашого
світосприйняття;
Має значення для оцінки нашого минулого
й для складання перспектив на майбутнє;
Має значення для облаштування
нашого життя на різних рівнях.
Має значення для кожного з нас і
для усіх нас разом.
У чому проявляється характер полікультурного суспільства
Ви вже маєте уявлення про те, що таке
культура і як вона впливає на характер суспільного життя. І ні для кого з
вас мабуть не буде відкриттям інформація про те, що будь яка спільнота,
країна не є монокультурною.
Вам доводилося, мабуть, спостерігати у
вашому населеному пункті людей, які розмовляють поміж собою різними мовами,
ходять до різних храмів, святкують свої релігійні свята у різний час, мають
інший колір шкіри чи навіть зовнішній вигляд, або ведуть особливий спосіб свого
життя.
В силу тих чи інших обставин
представники різних культур потрапили і живуть на території України, так само
як і багато українців у той чи інший час виїхали за кордон і плекають свою
українську культуру у багатьох країнах світу.
Полікультурне суспільство це з одного
боку наукова концепція, а з іншого, реальна суспільна практика співіснування
представників різних культур в певній країні, населеному пункті, вулиці чи
будинку.
Для справжнього демократичного
суспільства дуже важливо, щоб представники різних культурних меншин мали
можливість на захист своїх прав, збереження і розвиток своєї рідної мови,
релігії, культури. І дуже важливо, щоб співжиття із представниками інших
культур відбувалося на основі позитивної взаємодії, а не просто ізольованої
присутності.
А тепер давайте разом на одному цікавому прикладі розглянемо, яким чином
полікультурність виражена у масштабах світу.
Задля цього населення нашої планети, а складає воно на теперішній
час майже 8 мільярдів осіб, пропорційно зменшимо до розмірів невеликого
населеного пункту, що налічує всього сто мешканців.
Тоді у такому населеному пункті, чи невеликому селі проживатимуть:
·
60 азійців, 12
європейців, 5 громадян із США та Канади, 8 латиноамериканців, 14 африканців і 1
житель Океанії.
·
49 зі ста будуть жінками,
51 — чоловіками.
·
82 не будуть мати
білого кольору шкіри
·
33 зі ста будуть
християнами, а 67 сповідуватимуть інші релігійні погляди.
Але це ще не все, усього лише 5 людей
володітимуть 32% всього світового багатства;
·
у восьмидесяти
не буде достатніх житлових умов;
·
25 людей будуть жити
за 1 долар на день;
·
50 будуть голодувати,
а 1 людина буде помирати від голоду;
·
У 33-х людей не буде
доступу до чистої питної води;
·
У 24-х людей не буде
навіть електрики;
Уявіть себе
мешканцем вище описаного населеного пункту. Подумайте над тим, які
характеристики з перелічених вище будуть стосуватися саме Вас? Разом з тим
замисліться, будь ласка, над такими питаннями:
·
Кого б Ви хотіли
бачити (не бачити) своїми сусідами / сусідками?
·
Хто б очікував від Вас
прихильного ставлення чи допомоги?
·
Чи потребували б Ви
прихильного ставлення до себе від інших? У чому
саме?
А тепер розглянемо сучасний вияв
полікультурності на території нашої країни.
Україна є багатокультурною державою.
Упродовж століть на теренах нинішньої України мешкали різні народи. Під час
різних історичних періодів, у непростій взаємодії, через конфлікти та
компроміси, у співпраці чи протистоянні люди, які представляють різні культури,
створили унікальну палітру нинішнього соціокультурного простору України.
Поруч із нами проживає багато людей,
різних за етнічним походженням, соціальним статусом, статтю і віком, мовою,
віросповіданням. Ми були і є різними, проте усіх нас об’єднує одна земля, її
історія, а також відповідальність за спільне майбутнє України.
У цьому зв’язку для всіх нас важливо
акцентувати увагу на спільному, на тому, що об’єднує усіх нас, незалежно від
етнічної, релігійної чи іншої приналежності.
Такими спільними категоріями для
міжкультурної взаємодії є загальнолюдські цінності демократії, зокрема: повага
до прав людини, взаємопорозуміння, солідарність, свобода, громадянська
відповідальність.
І якщо торкнутися близької чи
далекої історії, то сьогодні можемо назвати великими Українцями, наприклад,
молдаванина Петра Могилу та нашого сучасника кримського татарина Мустафу
Джемілєва. Українцями можемо назвати Етнічного поляка Максима Рильського,
видатного художника єврейського походження Бруно Шульца або американського
дослідника Голодомору в Україні Джеймса Мейса. Ці та багато інших представників
різних етносів і культур зробили великий внесок у розвиток української
культури, економіки, науки, спорту та інших сфер суспільного життя.
Деякі з них, наприклад грузин
Георгій Гонгадзе, та вірменин Сергій Нігоян ще зовсім недавно поклали своє
життя, захищаючи в Україні цінності свободи, людської гідності та прав
людини.
Сучасне українське суспільство, є
багатокультурним не лише в етнічному чи релігійному вимірах. Полікультурну
палітру українського суспільства формують також різні регіони нашої країни, які
вирізняються характером прояву своєї культури, цінностей, політичними
уподобаннями тощо.
І поруч з вами, в одній групі
можуть навчатися ваші ровесники, представники інших культур, які народилися чи
давно живуть в Україні. Серед них можуть бути й ті, які нещодавно
приїхали до нас з інших країн, або, наприклад, разом зі своїми батьками змушені
були залишити свої домівки на Сході України, де іде війна. Позитивне ставлення
до таких людей, підтримка та інтеграція їх у спільноту групи, навчального
закладу чи
місцевої громади є індикатором рівня розвитку демократії, культури, як
суспільства загалом так і кожного з нас зокрема.
Дякую за
увагу, та зичу вам толерантного й приязного співіснування з
представниками різних культур у нашому спільному житті.
ІІ. Домашнє завдання.
Складіть багатокультурну карту вашого населеного пункту / мікрорайону.
Проведіть дослідження
полікультурного характеру громади, у якій ви проживаєте. З’ясуйте, які етноси,
культури, соціальні групи чи релігійні конфесії наявні на території вашого
населеного пункту. Для цього ви можете використати топографічну карту
(наприклад, Google Maps). На карту можна нанести такі об’єкти:
·
храми різних
конфесій;
·
історичні
пам’ятки (будинки, парки, топоніми, технічні та виробничі споруди тощо);
·
меморіальні
місця (пам’ятники, площі, кладовища та інші місця пам’яті різних культур);
·
будинки, де
мешкають чи проживали представники різних культур;
·
культурні
об'єднання.
З’ясуйте, як минуле вашого краю пов’язане з людьми,
які приїхали сюди у той чи інший період історії?
Яким чином представники
місцевих культур співіснують і взаємодіють?
Які аспекти
багатокультурності, що не представлені у вашій громаді, ви ще можете назвати?
Відповіді
надсилайте на електрону
пошту викладача: Дячишина Олена
Олексіївна dacisinaolena@gmail.com або на вайбер:
80680107943
Комментариев нет:
Отправить комментарий